ביטוח לרכב כולל שני רכיבים עיקריים: ביטוח רכב חובה וביטוח מקיף לרכב.
ביטוח רכב חובה הוא ביטוח שכל נהג חייב לשאת עימו בזמן הנהיגה, ועליו להיות בתוקף. ביטוח זה מעניק כיסוי על פגיעות גופניות ונפשיות וכן שיקום לאלו שנפגעו בתאונת דרכים בהן כלי הרכב היה מעורב. לא רק הנהג מכוסה על ידי תעודת ביטוח זו אלא גם נוסעי הרכב ואפילו הולכי רגל שהיו מעורבים בתאונה.
בעבר, מחירי ביטוח חובה לרכב היו אחידים, אך מזה שנים מספר אין תעריף אחיד לביטוח רכב חובה, וכל חברת ביטוח מבצעת ניתוח סיכונים שעוזר לה לקבוע מה יהיו תעריפי ביטוח החובה עבור קבוצות שונות באוכלוסיה.
אחד הקריטריונים לקביעת תעריפי ביטוח רכב חובה הוא הגילאים של הנהגים הקבועים ברכב. נהג קבוע הוא מי שנוהג ברכב באופן קבוע, גם אם מדובר בבן חייל החוזר ונוהג ברכב רק סוף שבוע אחד במהלך החודש כולו.
בבדיקות וסטטיסטיקות שנעשו בנוגע לתאונות הדרכים בארץ התברר כי נהגים צעירים מעורבים במספר גדול יחסית של תאונות דרכים בכלל ותאונות קשות בפרט. נתון זה אינו מפתיע כיוון שנהגים צעירים צברו שעות ניסיון מועטות יחסית לנהגים ותיקים מצד אחד, הם התנסו פחות בנהיגה בתנאי דרך קשים, ומצד שני הם נוטים יותר לביצוע שיקולי דעת מוטעים ופעולות פזיזות, לקחת סיכונים ולהשוויץ, מפאת גילם.
גם הרגלי הבילוי של הצעירים הכוללים בילוי עד לשעות הקטנות של הלילה גוררים נהיגה בתנאים קשים של עייפות.
ההבדלים בין נהגים חדשים, לנהגים צעירים
לפי החוק, נהגים חדשים הם אלו אשר מחזיקים ברישיון נהיגה שנתיים או פחות. החוק אינו מבדיל בין נהגים שעשו רישיון נהיגה בגיל 17 והם עדיין אינם בני 19, לבין אלו שעשו רישיון נהיגה בגיל 30 ואינם עדיין בני 32. חברות הביטוח, בניגוד לחוק, בהחלט עושות את ההבחנה הזו.
גם במסגרת חברות הביטוח ישנה התייחסות מיוחדת לנהגים חדשים, ללא תלות בגילם. חלק מחברות הביטוח כוללות תחת קטגוריה זו נהגים שלא צברו ותק של שנתיים בנהיגה, ואילו אחרות כוללות את אלו שלא צברו ותק של שנה לאחר קבלת הרישיון.
במסגרת החוק, נהגים חדשים הינם "נהגים על תנאי".
ראשית, על כל נהג חדש לשים שלט צהוב זרחני על שמשת החלון האחורית הכוללת את הכיתוב "נהג חדש". במשך שלושת החודשים הראשונים מרגע קבלת הרישיון, חייב הנהג החדש בליווי של נהג ותיק עימו ברכב ואינו מורשה לנהוג לבדו ברכב. על הנהג הותיק להיות בן 24 לפחות ולהחזיק ברישיון נהיגה חמש שנים לפחות.
הגבלה נוספת היא על מספר הנוסעים אותם רשאי הנהג החדש להסיע ללא מלווה של נהג ותיק והיא מוגבלת לשני נוסעים בלבד. החוק גם הגדיר שורה של עבירות חמורות הגוררות עונשים קשים במיוחד לנהג חדש, ובכלל זה שלילת רישיון וחיוב לעבור מבחני תיאוריה, טסט או בדיקות בריאותיות נוספות לפני קבלת הרישיון.
חברות הביטוח מגדירות שתי קבוצות סיכון עיקריות הנוגעות לנהגים צעירים. בני 21 ומטה ובני 21-24. נהגים חדשים בעלי ותק של פחות משנה יכללו בתנאים המוצעים לנהגים צעירים, גם אם גילם אינו נכלל בקטגוריות אלו. מאידך, גם לבעלי ותק רישיון של שלוש שנים ומעלה שעדיין לא מלאו להם 24 שנים, מבחינת חברות הביטוח הם נחשבים לנהגים צעירים.
הפוליסות המוצעות על ידי סוכנות לביטוח לנהגים צעירים הן יקרות במיוחד, ויכולות להגיע לעד פי שלושה ממחירי פוליסות המיועדות לנהגים ותיקים מבוגרים, גם מחירי ההשתתפות העצמי גבוהים יותר בפוליסות הכוללות נהגים צעירים.
כיצד ניתן להוזיל על עלויות הביטוח עבור נהגים צעירים
ניתן להוזיל את עלויות הביטוח עבור נהגים צעירים על ידי חיפוש תוכניות ייעודיות המתאימות במיוחד עבורם.
ביטוח ג'יפ למשל עלול ליקר את עלות הביטוח.
חברות ביטוח מסוימות מקנות הנחות לנהגים צעירים כאשר קיימת מגבלה על ימי ושעות הנהיגה של הנהג הצעיר. למשל חייל החוזר רק בסופי שבוע. בנוסף, במידה ולנהג הצעיר אין עבר הכולל עבירות תנועה, הוא עשוי לזכות בהנחה מסוימת על פוליסת הביטוח.
בנוסף, חברת הפיניקס יצאה עם תוכנית ביטוח בה נהג צעיר יכול לרכוש בנק שעות נהיגה. הבנק מופעל על ידי שליחת SMS בתחילת הנסיעה ובסופה, כך שתשלום הביטוח הנוסף מתבצע רק עבור עות הנהיגה בפועל של הנהג הצעיר. עם מיצוי שעות הנהיגה המשולמות בבנק השעות, ניתן לקנות חבילת שעות נהיגה נוספות, בהתאם לצורך.
ביטוח רכב אינו דבר זול, במיוחד עבור נהגים צעירים. אולם עם תכנון נכון וגילוי התוכניות המתאימות לדפוסי הנהיגה מדובר בפוליסות שאפשר לעמוד בהן.